WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Hoe is de afvalinzameling in de verschillende visserijhavens geregeld? Een overzicht per haven is hier te vinden:… https://t.co/t4RPXQVlLT
Share
Lesboek mosselvisserij online! Op verzoek van visserijscholen Stellendam en Vlissingen is het lesboek over de mosse… https://t.co/X1e4FqLfMg
Share
Verzoek vanuit visserijschool Katwijk voor een afbeelding van het Vlaams paneel. Inmiddels opgenomen in het lesmate… https://t.co/XczehM1psG
Share
Het nieuwe schooljaar is begonnen! We zijn nog steeds op zoek naar vissers die hun kennis willen delen om de lesboe… https://t.co/2X4joYqQKP
Share
Opnamedag voor de nieuwe Cees en Cor voor 2 nieuwe kennisdossiers! Ben jij ook benieuwd waar het over zal gaan? En… https://t.co/KGhj5bWqZq
Share