WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Is er een alternatief voor het pluis in de visserij? Het alternatief zal sterk genoeg moeten zijn en bij voorkeur b… https://t.co/XHXaRO1L0M
Share
Recent werd het meerjarig onderzoeksprogramma rondom de ecologische effecten van de pulskor afgerond. Van de result… https://t.co/vVyiDXjAZe
Share
Recent werd het meerjarig onderzoeksprogramma rondom de ecologische effecten van de pulskor afgerond. Van de result… https://t.co/us5mNGY85r
Share
Afgelopen vrijdag werd een bezoek gebracht aan de WR-289 Bona Fide. Op zee werden experimenten uitgevoerd met het n… https://t.co/uP5fyWSRH5
Share
Hoe controleer je de visnamigheid van een flyshootnet? Staat het net correct (hoogte bovenpees ten opzichte van de… https://t.co/ZWJK1QDfWB
Share