WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Vanaf het moment dat vis, schaal- en schelpdieren dood zijn start het bedervingsproces. Zo begint een vis te versti… https://t.co/3XCDpos7LZ
Share
De aanlandplicht is ingevoerd in 2014, maar wat zijn nu precies de regels in 2020 voor de verschillende vormen van… https://t.co/LRbPCBeOLV
Share
Door constant een hoge kwaliteit te leveren zien kopers jou als een betrouwbare leverancier van vis, schaal- en sch… https://t.co/58oj03abpx
Share
Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/v6u8Ph7u6b
Share
Recent werd het meerjarig onderzoeksprogramma rondom de ecologische effecten van de pulskor afgerond. Van de result… https://t.co/Ra6p8vjOHa
Share