WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Wow! Wat een mooi alternatief voor #vispluis! (met dank aan de slager) - https://t.co/nO0Iyj9A9m Meer lezen over h… https://t.co/7W7B7801xU
Share
Een bestandschatting uitvoeren, hoe doe je dat? Lees het hier: https://t.co/AgRsD1ukof
Share
Een van de instrumenten die de EU gebruikt om op een duurzame manier de visbestanden te beheren, is het bepalen van… https://t.co/TT5aj4lIVQ
Share
Cees en Cas brengen een bezoek aan @WURmarine om uit te zoeken wat die onderzoekers precies uitspoken. Benieuwd naa… https://t.co/v1VBQDEKL1
Share
Het nieuwe kennisdossier 'Vangstadvies' staat online! Dit dossier laat zien hoe visserijonderzoekers, visserij behe… https://t.co/nksyRrWR1u
Share