WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/i69PULW2YY
Share
Hoe kun je platvissoorten scheiden in het net? Hier probeert de visserij een antwoord te vinden. In de video hieron… https://t.co/4lxGK81lig
Share
Uit een test bij het @Vis_innovatie blijkt dat het aanpassen van de sloffen van een garnalenpuls kan leiden tot min… https://t.co/TWZSGG2a8t
Share
Een manier om de overlevingskans van ongewenste bijvangst te verbeteren is om waterdruk in het net te verminderen.… https://t.co/nPGs4uY1R6
Share
Nieuw artikel in het Kennisdossier Netinnovaties! In dit artikel zijn mooie beelden te zien van geteste netinnova… https://t.co/R5uPiyqFmk
Share