WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Snijdsel is een van de meest gevonden plastic voorwerpen aan de kustlijn van Nederland. Het snijdsel beland vaak in… https://t.co/cSrkeHZpi5
Share
Wat weet jij van veiligheid aan boord? Wanneer moet je precies een reddingsvest aan en wat doe je als iemand over b… https://t.co/nb5DmYt52l
Share
Of het nu gaat om het runnen van een familiebedrijf, een bedrijfsovername of om samenwerken, goede communicatie is… https://t.co/ee7hsrsM00
Share
De Nederlandse visserijsector bestaat grotendeels uit familiebedrijven, vandaar dat het thema bedrijfsovername bela… https://t.co/zLJ07xqIev
Share
Je kunt op verschillende onderwerpen samenwerken met je bemanning en met andere bedrijven en organisaties. Tegelijk… https://t.co/RQqOcHMLLY
Share