WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Ben jij een jonge, ambitieuze visser? Dan zijn wij opzoek naar jou! Schrijf je nu in voor de cursus 'Tussen schip &… https://t.co/ReRwPJE67K
Share
Uiterlijk tot en met 31 oktober 2019 is er uitstel van de Brexit, maar duidelijkheid is er nog niet.. Gelukkig zijn… https://t.co/cOVxxh7VPx
Share
Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/08krlss5Ds
Share
Regelmatig wordt er afval van de MSC Zoe opgevist. Waar kun je dit afval kwijt? En wat doe je als je schade hebt op… https://t.co/mkFJxy5IGN
Share
Wat zijn de mogelijke voor- en nadelen van een beschermd zeegebied? Lees het antwoord in dit kennisdossier:… https://t.co/V2CSgK6Tqb
Share