WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Over de term bijvangst blijft verwarring bestaan. In dit artikel over de aanlandplicht wordt alles nog eens op een… https://t.co/fgVf7Cqrt1
Share
De aanlandplicht is in 2019 een nieuwe fase ingegaan, maar waar komt die aanlandplicht vandaan? Lees het hier:… https://t.co/j5QLcBYE5F
Share
De aanlandplicht is weer een nieuwe fase ingegaan. Hoe zat dat ook alweer met die aanlandplicht? Lees het in dit ke… https://t.co/nJQVkFWEn7
Share
Volgens de KvK heeft slecht 24% van de ondernemers zich goed voorbereid op de Brexit. Ben je visserijondernemer en… https://t.co/eqMfw6965J
Share
Waarom zou je als visserijondernemer een bedrijfsplan opstellen? En hoe doe je dat? Hier kun je het antwoord vinden… https://t.co/HGLmACHLJi
Share