WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Waarom onderzoek met leefbakken en niet met het terugzetten van gemerkte vis in zee? Lees het in het kennisdossier… https://t.co/pAy0KWzV4l
Share
Onderzoek naar overleving van vissen die overboord worden gezet is belangrijk. Voor soorten met een hoge overleving… https://t.co/DcFYYlqDYW
Share
Na het succes van afgelopen zaterdag in Goedereede zal aanstaande vrijdag de 2e RI&E informatiesessie voor de kotte… https://t.co/ijrslCEey4
Share
In Stellendam zal morgen de eerste RI&E informatiesessie voor de kottervisserij worden gehouden. Het belooft een mo… https://t.co/ELHILeYuQC
Share
Een mooi artikel in Trouw over afval verzamelen op zee: https://t.co/6YfljUOflZ 'Ons steentje bijdragen' vertelt… https://t.co/gJ1sQ7LTJp
Share