WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Als jonge visser (18-35 jaar) meer betekenen in én voor de visserijsector? 22 & 23 november: tweede sessie van de… https://t.co/HlGcZrUDM1
Share
Als jonge visser (18-35 jaar) meer betekenen in én voor de visserijsector? 22 & 23 november: tweede sessie van de… https://t.co/wM5ZnOgxTe
Share
Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/NIlpBZzCBO
Share
Heb jij een briljant idee voor een netinnovatie? Neem dan eens contact op met @Vis_innovatie om te bekijken of een… https://t.co/39AmJ1npmZ
Share
Minder weerstand = minder brandstof = minder kosten en minder uitstoot. Om de weerstand te verminderen zijn in deze… https://t.co/GG23ERcDcr
Share