WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Voor velen komt het einde van de visweek weer in zicht. Goed moment om met de RI&E-tool aan de slag te gaan. Hierbi… https://t.co/5EfZK9P8i9
Share
Door de bemanning te betrekken bij de RI&E-tool, kun je de veiligheidsmaatregelen beter onder de aandacht brengen.… https://t.co/KIPx2Yj7fP
Share
Voor veel voorkomende risicovolle situaties zijn er vanuit de sector een aantal veiligheidsinstructies opgesteld, z… https://t.co/f4nQfZVtJ2
Share
Voor de kottervisserij is er door de Sectorraad Visserij een RI&E-tool ontwikkeld door én voor vissers om de veilig… https://t.co/zAyT99DrkM
Share
Ontroerende video met nabestaanden van Canadese vissers (met NL ondertiteling). Toont duidelijk het belang van veil… https://t.co/onX4za2lHK
Share