WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Cas verdiept zich in de kwaliteitszorg en hygiëne aan boord en komt met allerlei ideeën. Benieuwd naar zijn ideeën… https://t.co/G6leaNp3bZ
Share
Het nieuwe kennisdossier 'Zorg voor Kwaliteit' is online! Dit dossier biedt handvatten om verbeteringen aan te bren… https://t.co/w9VYYzRjV0
Share
Cas zit altijd vol goede ideeën. Ook benieuwd wat Cas nu weer heeft bedacht? Ontdek het vrijdag op Vist ik het maar… https://t.co/y3JTQx1Sk2
Share
Visserijscholen @rocfriesepoort Urk, @STCGroupNL Katwijk, @Scaldambo Vlissingen en @rockopnh Den Helder gingen op b… https://t.co/3XMqGPO0Dh
Share
Afgelopen weekend vond de 2e sessie van de cursus 'Tussen Schip & Wal' plaats met 14 jonge vissers die zich verdiep… https://t.co/TWJUQTUQIp
Share