WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Om de Brexit-onderhandelingen en de mogelijke gevolgen voor de visserij beter te kunnen begrijpen is enige kennis v… https://t.co/kWQdISy5eP
Share
De spanningen over de uitkomst van de Brexit lopen op. Maar waarom verlaten de Britten eigenlijk de EU?… https://t.co/xL80jIW2qz
Share
Cees maakt zich zorgen over de Brexit, Cas heeft wel een idee om hem te helpen. Benieuwd naar zijn idee? Bekijk dan… https://t.co/AGeHRihQK6
Share
Het nieuwe kennisdossier Brexit is online! Nu de Britten de EU gaan verlaten heeft dit mogelijk grote gevolgen voor… https://t.co/JdNCwEdtBl
Share
Met onderwatercamera’s kan in het net gekeken worden naar het gedrag van verschillende soorten vis. Die info kun je… https://t.co/GCeftva8uB
Share