WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

Momenteel kunnen er geen goede schattingen van de populatiegroottes van rog worden gemaakt door een tekort aan data… https://t.co/LIVkfbsWC7
Share
In 2019 is er een recordaantal plastic afval opgevist! De 134 deelnemers van het project #FishingforLitter hebben 5… https://t.co/wOonAuiLkF
Share
Afvalspoorboekjes zijn ontwikkeld voor vissers zodat je weet waar je afval kan inleveren in elke vissershaven. Zo w… https://t.co/rTKdbNvVmB
Share
Iedere zomer wordt er door onderzoekers een Boomkorsurvey uitgevoerd in de Noordzee. Waarvoor dit gedaan wordt lees… https://t.co/eXv7xhnHHB
Share
Het lesmateriaal van de visserijscholen staat op @vistikhetmaar. Verschillende experts lezen/schrijven mee, zo ook… https://t.co/aLhEa8I4Sa
Share