WinSizeData
DossierMeerwaarde voor vis
Dossier

Meerwaarde voor vis

Het merendeel van de vis bereikt de consument via restaurants (horeca), de visdetailhandel en supermarkten. Doordat de vis ‘van boord tot bord’ veel tussenstations passeert, heb je als visser nauwelijks zicht op de vraag van de consument. Ook is er onduidelijkheid over de prijsopbouw binnen die keten. Sommige vissers hebben wel contact met groothandels, maar invloed uitoefenen op de prijs die voor de vis ontvangen wordt is nog een aardige klus. Dat is zeker een probleem voor vissoorten waar vissers zo’n lage kiloprijs voor krijgen, dat die niet eens tegen de kostprijs op kan.

Maar er zijn wel manieren waarop de visser, als producent aan het begin van de keten, meer waarde voor zijn product kan krijgen. Je kunt als visserijondernemer niet alleen meer verdienen door kosten omlaag te brengen, je kunt ook meer verdienen door een meerwaarde voor je product te creëren. Er vallen bijvoorbeeld nog allerlei nieuwe markten te ontdekken. Ook kan de keten ‘van boord tot bord’ anders ingericht of verkort worden. Enkele manieren waarop je als visserijondernemer een meerwaarde voor je product kunt creëren worden in dit kennisdossier besproken.

In het kennisdossier duurzame vissersschepen zijn van een aantal moderne vissersschepen factsheets te vinden. Bekij… https://t.co/r0IP6TeZKz
Share
In het kennisdossier duurzame vissersschepen zijn van een aantal moderne vissersschepen factsheets te vinden. Bekij… https://t.co/lnFmpfRILS
Share
Hoe zien de vissersschepen van de toekomst eruit? Dit artikel toont een paar van de meest moderne (vissers)schepen.… https://t.co/MWPfU7vfzy
Share
De indeling van het schip, en daarmee de gewichtsverdeling van een schip, heeft grote invloed op de zeegang. Lees e… https://t.co/m321BHgO4l
Share
Er is veel aandacht voor de efficiëntie van de voortstuwing bij nieuwe schepen. Daarnaast is er een zoektocht naar… https://t.co/8Ow4NOUWgA
Share