WinSizeData
DossierVeiligheid op zee
Dossier

Veiligheid op zee

Veiligheid binnen de visserij is niet vanzelfsprekend. Stormen, kapseizen, overboord vallen en het werken met zware objecten vormen een constant gevaar. Het gemiddelde aantal ongevallen in de visserij ligt een stuk hoger dan het internationale gemiddelde in andere beroepen. Het zal je dan ook niet verbazen dat de visserij wordt gezien als één van de gevaarlijkste beroepen ter wereld, onder andere door de Verenigde Naties en de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).

In Nederland toonde de veiligheidsbalans van 2008 dat het aantal doden in de zeevisserij rond de 7 doden per 10.000 was, dit is bijna veertien keer zo hoog in vergelijking met andere beroepen in dat jaar. Het aantal ongelukken ligt waarschijnlijk ook nog hoger dan de officiële cijfers. Dit komt doordat niet alle ongevallen op de visserijvloot gemeld worden uit angst voor sancties van de overheid, zo blijkt uit een gesprek met de visserijsector en onderzoeksraad veiligheid in 2015.

Binnen de visserij zien steeds meer mensen het belang van het verbeteren van de veiligheid aan boord. Zo probeert men onder andere te leren van ongelukken die plaats hebben gevonden door deze goed te onderzoeken. Hieruit vallen lessen te leren die ervoor kunnen zorgen dat dergelijke ongelukken niet meer gebeuren in de toekomst. Ook kunnen vissers zich zo goed mogelijk voorbereiden op noodsituaties door veiligheidstrainingen te volgen. De kans op ongelukken kun je verder ook verkleinen door met elkaar de mogelijke gevaren aan boord te bespreken en daar maatregelen tegen te nemen. Op die manier maak je de kans op ongelukken aan boord zo klein mogelijk. Al deze onderwerpen zullen aan bod komen binnen dit kennisdossier.

 

Artikelen
Over de term bijvangst blijft verwarring bestaan. In dit artikel over de aanlandplicht wordt alles nog eens op een… https://t.co/fgVf7Cqrt1
Share
De aanlandplicht is in 2019 een nieuwe fase ingegaan, maar waar komt die aanlandplicht vandaan? Lees het hier:… https://t.co/j5QLcBYE5F
Share
De aanlandplicht is weer een nieuwe fase ingegaan. Hoe zat dat ook alweer met die aanlandplicht? Lees het in dit ke… https://t.co/nJQVkFWEn7
Share
Volgens de KvK heeft slecht 24% van de ondernemers zich goed voorbereid op de Brexit. Ben je visserijondernemer en… https://t.co/eqMfw6965J
Share
Waarom zou je als visserijondernemer een bedrijfsplan opstellen? En hoe doe je dat? Hier kun je het antwoord vinden… https://t.co/HGLmACHLJi
Share