Communicatie

Of het nu gaat om het runnen van een familiebedrijf, een bedrijfsovername of om samenwerken, goede communicatie is altijd belangrijk. Communiceren doe je niet alleen door iets te zeggen of te luisteren (verbale communicatie): met je houding en gezichtsuitdrukking kun je ook communiceren: dat heet non-verbale communicatie. Vaak geeft non-verbale communicatie net zo duidelijk aan wat de ander denkt als verbale communicatie.

Soms is communicatie binnen een familiebedrijf ook lastig doordat je meerdere rollen hebt. — Bas Kohler

Communiceren lijkt trouwens makkelijk te zijn en vanzelf te gaan, maar is vaak toch heel lastig. Wat jij bedoelt te zeggen, kan door de ander verkeerd gehoord of begrepen worden. Je kunt deze miscommunicatie, die “ruis” genoemd wordt, voorkomen door te vragen of de ander in zijn of haar woorden wil zeggen wat jij gezegd hebt. Zeker wanneer je merkt dat de ander geïrriteerd of boos reageert, of wat jij wilt zeggen niet lijkt te (willen) begrijpen, is dat een goede manier om misverstanden te voorkomen. Dat communicatie lastig is blijkt ook duidelijk uit onderstaande video.

Zeker binnen een familiebedrijf kan communicatie soms best lastig zijn. Dit komt doordat privé en werk heel gauw door elkaar kunnen lopen. Het is dan niet altijd duidelijk of je met het familielid als privépersoon praat, of als collega of baas.

Communicatie tips

Tips om een goede communicatie binnen het bedrijf en de familie te hebben zijn:

  • Privé en werk moet je zo veel mogelijk gescheiden houden. Spreek daarom aparte zakelijke overlegmomenten af, bijvoorbeeld iedere maand.
  • Elkaar steeds blijven informeren is belangrijk. Probeer je in te leven in de ander, en te begrijpen wat hij of zij denkt en doet: Als je dat doet is er over en weer meer begrip en zijn er minder misverstanden.
  • Geef elkaar complimenten, juist in de familie. Dat zou een bedrijfsregel moeten zijn.
  • Ga bij onduidelijkheden het gesprek aan. Vul dingen niet voor elkaar in, want dat is vragen om misverstanden.
  • Denk na over de rol van “schoonfamilie”, de partners van familieleden in het bedrijf. Welke stem kunnen, moeten of willen zij hebben in het bedrijf?

Meer tips zijn hier te vinden.

In sommige visserijbedrijven is ook een belangrijke rol weggelegd voor de vissersvrouwen wat betreft communicatie. — Bas Kohler

Belang communicatie

Het belang van communicatie naar buiten toe, de zogenoemde “externe communicatie”, word voor de visserijsector groter en groter. Waar je als visser vroeger vrijwel ongestoord op zee kon werken en bijna niemand zich bemoeide met wat je als visser op zee deed, hebben veel vissers tegenwoordig het gevoel dat ze onder een vergrootglas liggen. Milieuorganisaties, politici, wetenschappers en consumenten bemoeien zich tegenwoordig allemaal met de visserij. Dat is af en toe lastig, want soms denken die partijen anders dan vissers dat doen over bepaalde onderwerpen. Maar hoe ga je om met mensen die anders denken over bepaalde onderwerpen?

Hieronder is een hoorcollege te vinden waarin men bespreekt hoe je een conflict op kan lossen door een dialoog aan te gaan. Belangrijk om te bedenken voordat je reageert is dat het er uiteindelijk niet om gaat dat mensen van mening verschillen, want dat is een feit. Het is belangrijker om na te denken over hoe je om kunt gaan met een andere mening.