Marketing en reclame

Marketing is verkoopondersteuning. Voor een goede marketing is het belangrijk dat een bedrijf begrijpt wat klanten willen en dat het hierop inspeelt. Marketing is heel goed luisteren naar de klant. Vaak wordt gesproken over de marketinginstrumenten Product, Prijs, Promotie en Plaats:

  • Product is datgene dat verkocht moet worden. Het is belangrijk dat dit product aansluit bij de wensen en behoeften van de klant.
  • Welke prijs ga je vragen voor het product? Hoge prijzen geven vaak het signaal af dat de kwaliteit van het product ook hoog is. Het geven van korting is een marketing-truc. Korting kan je ertoe bewegen een product één keer te kopen. En daarna blijf je het misschien wel kopen.
  • Onder promotie vallen onder meer adverteren, verkooppromoties in de winkel en publiciteit. Reclame valt dus onder promotie.
  • De plaats is zowel letterlijk de plek waar het product verkocht wordt, als de doelgroep waarop de marketing zich richt, bijvoorbeeld jongeren, gezinnen met kinderen, vrouwen, etc.

De 4 P’s worden hier iets uitgebreider toegelicht.

De 4 P’s worden hier iets uitgebreider toegelicht.Quality Logo Products

Een product aan de man brengen is veel meer dan alleen maar vertellen dat het product lekker is. Bedrijven als Heineken, Nike en Coca Cola besteden veel tijd en energie om hun producten een imago mee te geven, zodat hun doelgroep graag hun producten koopt.

1Reclame

Reclame is onderdeel van marketing en speelt een grote rol in ons dagelijks leven. Overal waar we kijken is reclame: op televisie, in bushokjes, kranten, tijdschriften en zelfs in films (de sluikreclames). We hebben ook steeds meer reclame-typetjes die iedereen kent, zoals Cora van Mora en de man die tien jaar lang het gezicht was van alle Albert Heijn reclames. Overal proberen bedrijven ons ervan te overtuigen dat we hún producten moeten kopen. Sommige mensen vinden dat leuk en kijken graag naar (grappige) reclames. Maar er zijn ook mensen die zich ergeren aan reclame en gaan zappen. Of die een NEE sticker op hun brievenbus hebben, zodat ze geen stapels folders krijgen.

Zelfs tijdens voetbalwedstrijden is er soms sprake van sluikreclame. De Deense voetballer Nicklas Bendtner kreeg 100.000 euro boete van de UEFA voor het tonen van sluikreclame op zijn boxer van gokkantoor Paddy Power.

Zelfs tijdens voetbalwedstrijden is er soms sprake van sluikreclame. De Deense voetballer Nicklas Bendtner kreeg 100.000 euro boete van de UEFA voor het tonen van sluikreclame op zijn boxer van gokkantoor Paddy Power. nu.nl

Over het algemeen werkt reclame erg goed. Het doet de verkoop van producten stijgen. Bedrijven geven er veel geld aan uit. Reclame geeft informatie over wat er te koop is. Dat gebeurt op zo’n manier, dat consumenten het product willen gebruiken.

2Marketing en reclame van vis in Nederland

In Nederland helpt het Nederlands Visbureau sinds 1984 de algemene visconsumptie te bevorderen. Daarvoor voert zij nationale publiekscampagnes, zoals ‘Vissen van de maand’, ‘Schol is smullen’ en ‘Van vis krijg je nooit genoeg’.

 

Het logo van het Nederlands Visbureau.

Het logo van het Nederlands Visbureau.Nederlands Visbureau

De Nederlandse consument eet gemiddeld slechts twee keer per maand vis, terwijl de overheid adviseert dat twee keer per week te doen. Dat betekent dat er nog veel werk te verzetten is. Niet alleen voor het Nederlands Visbureau, maar voor iedereen die iets met vis te maken heeft. Het Nederlands Visbureau heeft daarom allerlei middelen ontwikkeld waarmee groothandel en detailhandel op een eenvoudige manier aan de slag kunnen. Zo ontwikkelt zij promotiemateriaal voor winkels. Het Nederlands Visbureau promoot vis op de Nederlandse markt en vis uit Nederland op exportmarkten, bijvoorbeeld Zuid-Europa.

Publiekscampagne ‘Schol is smullen’ van het Nederlands Visbureau.

Publiekscampagne ‘Schol is smullen’ van het Nederlands Visbureau. Nederlands Visbureau

Een jaarlijks terugkerende campagne is Vlaggetjesdag. Dit is de viering van de komst van de Hollandse Nieuwe. Dit gebeurt jaarlijks in juni. Oorspronkelijk was Vlaggetjesdag de dag waarop vissersschepen met vlaggetjes versierd in de haven lagen voordat ze eropuit trokken om haring te vangen. Een aantal dagen voorafgaand aan Vlaggetjesdag wordt het eerste vaatje nieuwe haring geveild. De opbrengst, die ieder jaar anders is, gaat naar een goed doel.

Veiling van het eerste vaatje haring.

Veiling van het eerste vaatje haring.Nederlands Visbureau